Tämä on mainos. Jos olet allerginen mainoksille, niin älä
lue enempää.
Tämä perjantai on ollut hinnoiltaan musta, valoisuutta ja
kieltäytymistäkin on havaittu ja omassa verkkokaupassani se on ollut jopa
kankainen. Jonkin verran harmittaa se, että yleisessä keskustelussa on eniten
näkyvillä kaksi ääripäätä – joko ihan mahdoton kulutushysteria tai sitten se,
ettei osteta mitään ja siinä sivussa tuomitaan vielä ne, jotka ostavat. Tietysti
on olemassa musta ja valkoinen, mutta mihin unohtuivat kaikki harmaan sävyt?
Eivätkä kaikki Black Friday -tuotteet mitään ”krääsää ja
p**kaa” ole, kuten joku Twitterissä leuhotti. Tarjolla on paljon kotimaisten
pienten ja keskikokoisten yritysten hyviä tuotteita, joita ei huononna se, että
niiden hinnoissa on tänään tai tällä viikolla prosenttiale. Ne tuotteet ovat
yhtä ekologisia kuin ennenkin. Sekin on kiva, että alet ovat rouheita, eivätkä ainoastaan
juustohöylää. Ei näitä kampanjatilaisuuksia, jolloin ihmiset liikkuvat
ostoaikeissa, nyt niin mielin määrin vuoden varrella ole, varsinkaan
pienyrittäjälle.
Onneksi on asiakkaita, jotka ymmärtävät kuinka paljon
tämänkin eteen on nähty vaivaa. Päivitetty verkkokauppaa, mietitty tarjouksia, ehkä
kuvattu ja käsitelty kuvia, kirjoitettu tuotetekstejä ja valvottukin siinä
toivossa, että tämä päivä toisi yrittäjän perheelle joulurahaa tai paikkaisi tuotollaan
sen tapahtuman, johon yrittäjää ei tällä kertaa valittukaan. Ja onneksi on
meitäkin, jotka ostamme sen tarpeellisen, ihanan tuotteen oli se alessa tai ei.
En kannata kerskakulutusta. Tarpeellista ja kotimaista
kulutusta kannatan. Osta pienyrittäjältä. Tiedän, että pienyrittäjä on tehnyt
aivan p****leesti töitä tämänkin Black Friday -kampanjan eteen. Pian joulun
jälkeen tämä ostaminen loppuu kuitenkin ja kevät on juhliin saakka aivan
kuollut. Senhän me tiedämme kaikki.
Pienyrittäjä
Kiitos! kiteytit tuntoni, mielestäni tämä päivä ei tosiaan saa olla vain musta tai valkoinen. Eettisesti tuotettujakin ja kotimaista pitää myös voida mainostaa ja myydä (myös joskus sillä alella, koska on erilaisia asiakkaita).
VastaaPoistaKiitos, näin on! :)
PoistaLoistava teksti <3 Itse eiliselle kasasin jonkin verran ostettavaa, koska sellaisia oli hankintalistalla ja miksipä en hyviä tarjouksia hyödyntäisi kun sellaisia on saatavilla? :)
VastaaPoistaKiitos! Näin teen itsekin. :)
PoistaÄOM- päivän tarkoitus on juuri pysähtyä miettimään kulutusta ja sitä ekologisempaa ostamista. Siihen sisältyy juurikin tuo asia mistä puhuit, että satsataan laatuun sekä kotimaisuuteen. Itse black frideyn ajatukseen se ei kuulu vaan sen tarkoitus on vain saada ihmiset ostamaan ihan mitä tahansa.
VastaaPoistaKiitos, omilla teoilla voi onneksi edelleen vaikuttaa.
PoistaHieno postaus!
VastaaPoistaItse työskentelen suomalaisessa perheyrityksessä jossa ei juuri koskaan ole alennuksia. Mut nyt oli! Ja kyllä ihmiset oli onnellisia kun saivat sen kauan himoitsemansa tuotteen pienellä alella. ❤️
Kiitos! Juuri tätä tarkoitin. :)
Poista